Ολοκλήρωση του eTwinning Προγράμματος «CALL – Culture and Language Links» στο Γυμνάσιο Πυθαγορείου
Με ιδιαίτερη χαρά και υπερηφάνεια, το Γυμνάσιο Πυθαγορείου ανακοινώνει την επιτυχή ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού eTwinning προγράμματος με τίτλο «CALL – Culture and Language Links», το οποίο υλοποιήθηκε κατά τη σχολική χρονιά 2024–2025, από τον Οκτώβριο έως και τον Μάιο. Το πρόγραμμα συνδύασε τον πολιτισμό με τη γλωσσική επικοινωνία, ενισχύοντας τη διαπολιτισμική συνείδηση των μαθητών μέσα από ένα δημιουργικό και συνεργατικό περιβάλλον.

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 182 μαθητές οργανωμένοι σε 18 ομάδες από οκτώ διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες: την Ελλάδα, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία, τη Γεωργία, τη Ρουμανία, την Πολωνία και την Τουρκία. Το Γυμνάσιο Πυθαγορείου εκπροσωπήθηκε επάξια από δέκα μαθητές όλων των τάξεων, υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών κ.Τότσα Βίκυ και κ.Τσακνάκη Αλεξάνδρας, οι οποίες συντόνισαν με αφοσίωση την ελληνική συμμετοχή και καθοδήγησαν τους μαθητές σε όλες τις φάσεις του έργου.
Στόχος του Προγράμματος
Βασικός στόχος του προγράμματος ήταν η διερεύνηση της έννοιας της διαπολιτισμικότητας, εστιάζοντας στη σύνδεση γλώσσας και πολιτισμού. Οι μαθητές, μέσα από διαδοχικές δραστηριότητες και αλληλεπίδραση με συμμαθητές από άλλες χώρες, ανέπτυξαν γλωσσικές δεξιότητες, ενίσχυσαν την πολιτισμική τους κατανόηση και καλλιέργησαν δεξιότητες συνεργασίας και ψηφιακού γραμματισμού.

Παρουσίαση των Δραστηριοτήτων
Το έργο χωρίστηκε σε τρεις κύριες δραστηριότητες, οι οποίες σχεδιάστηκαν έτσι ώστε να δώσουν στους μαθητές την ευκαιρία να εξερευνήσουν πολιτισμικά στοιχεία των χωρών που συμμετείχαν, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα ως κύριο όχημα.
Παροιμίες και Ιδιώματα
Η πρώτη ενότητα είχε ως αντικείμενο τη μελέτη παροιμιών και ιδιωμάτων από τις συμμετέχουσες χώρες. Οι μαθητές ανέλυσαν και συνέκριναν φράσεις από τη μητρική τους γλώσσα και εντόπισαν κοινές θεματικές αλλά και πολιτισμικές διαφορές στην έκφραση της σοφίας των λαών. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, δημιουργήθηκε ένας συνεργατικός ψηφιακός πίνακας, στον οποίο παρουσιάζονται οι αντίστοιχες παροιμίες και η ερμηνεία τους. Η εργασία αυτή αποτέλεσε αφορμή για γόνιμο διάλογο γύρω από τις κοινές αξίες, την καθημερινή ζωή και τον τρόπο σκέψης διαφορετικών πολιτισμών.
Μπορείτε να δείτε το συνεργατικό πίνακα εδώ

Παραδόσεις και Έθιμα
Η δεύτερη φάση του προγράμματος επικεντρώθηκε στην παρουσίαση παραδοσιακών δραστηριοτήτων και εθίμων από κάθε χώρα. Οι μαθητές εργάστηκαν δημιουργικά και με ενθουσιασμό για να καταγράψουν αυθεντικές όψεις του πολιτισμού τους. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός συλλογικού ηλεκτρονικού βιβλίου (ebook), το οποίο συνδυάζει πληροφορίες, εικόνες, βίντεο και χιούμορ, αποτυπώνοντας τη ζωντάνια των συμμετεχόντων.
Από την πλευρά του Γυμνασίου Πυθαγορείου, οι μαθητές παρουσίασαν δύο χαρακτηριστικά ελληνικά έθιμα: τον παραδοσιακό ελληνικό γάμο και το καλοκαιρινό έθιμο του Κλήδονα. Οι παρουσιάσεις έγιναν με παραστατικότητα και σεβασμό στην παράδοση, και πλαισιώθηκαν από σχετικά βίντεο, τα οποία ανέδειξαν την πολιτισμική κληρονομιά της Ελλάδας μέσα από τα μάτια των νέων.
Μπορείτε να δείτε το ebook που δημιουργήθηκε εδώ
Μπορείτε να δείτε τα βίντεο των μαθητών μας εδώ και εδώ.
Λεξιλόγιο Καθημερινής Ζωής
Η τρίτη και τελευταία δραστηριότητα είχε ως στόχο τη δημιουργία ενός πολύγλωσσου λεξικού καθημερινών λέξεων. Οι μαθητές κατέγραψαν απλές, συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις από την καθημερινότητά τους, όπως «ψωμί», «νερό», «φίλος», «σχολείο» και τις παρουσίασαν με τις αντίστοιχες μεταφράσεις τους στις άλλες γλώσσες. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα χρήσιμο και διασκεδαστικό εργαλείο γλωσσικής εξοικείωσης, το οποίο αντανακλά την πολυγλωσσία και τη διαφορετικότητα της Ευρώπης.
Μπορείτε να βρείτε το λεξικό εδώ.
Ψηφιακές Δράσεις και Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Στο πλαίσιο της σύγχρονης ψηφιακής πραγματικότητας, το πρόγραμμα ενσωμάτωσε δράσεις σχετικές με την ασφαλή χρήση του διαδικτύου (esafety). Οι μαθητές συμμετείχαν σε διαδραστικά παιχνίδια και δραστηριότητες, οι οποίες στόχευαν στην ενημέρωσή τους γύρω από θέματα όπως η προστασία προσωπικών δεδομένων, ο σεβασμός στον ψηφιακό χώρο και η υπεύθυνη διαδικτυακή συμπεριφορά.
Παράλληλα, οι συμμετέχοντες δημιούργησαν ψηφιακές αφίσες και λογότυπα για το πρόγραμμα, προωθώντας τη δημιουργικότητα και την εικαστική έκφραση. Μέσα από ψηφοφορίες αναδείχθηκαν οι πιο εμπνευσμένες και καλαίσθητες δημιουργίες.
Το Τραγούδι του Προγράμματος
Ως κορύφωση του έργου, οι μαθητές εμπνεύστηκαν από την παροιμία «Actions speak louder than words» και συνέθεσαν τους στίχους ενός τραγουδιού που αποτυπώνει το πνεύμα της συνεργασίας, της δημιουργίας και της επικοινωνίας. Με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, δημιούργησαν και τη μουσική επένδυση του τραγουδιού, το οποίο παρουσιάστηκε στην τελική ψηφιακή εκδήλωση του προγράμματος. Το τραγούδι ενώνει τις φωνές των μαθητών από όλη την Ευρώπη σε έναν κοινό σκοπό: την ειρηνική συνύπαρξη και την κατανόηση μέσα από τη γλώσσα και τον πολιτισμό.
Μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι εδώ

Αντί Επιλόγου
Το πρόγραμμα «CALL – Culture and Language Links» δεν ήταν απλώς ένα σχολικό project· ήταν μια γέφυρα επικοινωνίας, μια πολυδιάστατη εμπειρία μάθησης, και ένας δίαυλος φιλίας που ξεπέρασε τα γεωγραφικά σύνορα και συνέδεσε μαθητές από ολόκληρη την Ευρώπη. Μέσα από την ανταλλαγή ιδεών, την ειλικρινή επικοινωνία και την κοινή προσπάθεια, οι μαθητές μας καλλιέργησαν τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και την αξία της συνεργασίας.
Το σχολείο μας αισθάνεται ιδιαίτερα περήφανο για την πορεία και το αποτέλεσμα αυτού του προγράμματος. Θερμές ευχαριστίες απευθύνονται στις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς κ. Τότσα Βίκυ και κ. Τσακνάκη Αλεξάνδρα, καθώς και στους μαθητές που εργάστηκαν με ενθουσιασμό και υπευθυνότητα:
| Αθανασοπούλου Δέσποινα | Αξιώτη Ειρήνη | |
| Γούσια Αδαμαντίνη | Δημητράκη Ευαγγελία | |
| Ευγενεία Αιμιλία | Κουρτεσιώτη Αποστολία | |
| Κωνσταντάρα Ευφροσύνη | Μελάς Γιώργος | |
| Νεοφύτου Ελένη |
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε αφήνοντας πίσω του πολύτιμες εμπειρίες, νέες φιλίες και την ελπίδα ότι η νέα γενιά θα οικοδομήσει ένα μέλλον βασισμένο στη γνώση, την κατανόηση και τον σεβασμό.




